onsdag 9 oktober 2013

Vi vann bloggduellen på Chokladfestivalen!

Ja, det är faktiskt helt sant. Men låt oss börja från början:
Jag vann tredje pris i Baka's chokladtävling och blev tack vare detta tillfrågad om att delta i bloggare/konditorduellen. Självklart tackade jag ja! Tävlingen går ut på att man i lag om två (en bloggare och en känd konditor) ska möta fem andra liknande lag i två heat.
I söndags var det dags. Jag skulle få tävla tillsammans med Årets Konditor 2000, Lee Newby. Han driver ett 50-talsbageri i Finntorp och tävlar dessutom just nu i Dessertmästarna på Kanal 5.
Hela gänget samlades på morgonen under ledning av Tony Olsson, den ena av de två initiativtagarna till festivalen. Den andra, Magnus Johansson, fanns även han på plats. Han stod för avsmakningen efter varje duell. Men det var inte han som skulle rösta fram det vinnande laget, utan det var ett antal utvalda från publiken som fick äran att smaka, bedöma och sedan rösta på sin favorit.


Lee och jag innan tävlingen

Jag och Lee var Team Chokladfudge och i det första heatet tävlade vi mot Team Pralin: härliga bloggaren Cecilia Hansson med bloggen Homemade Stockholm och Årets konditor 2011 Josefine Baummann. Dessutom tävlade vi mot Team Chokladmousse: Per Bäckström och chefredaktören för Hembakat och Söta Desserter: den mycket trevliga Eva Nordlinder. Per och Josefine syns även de i Dessertmästarna.
Uppgiften var att med 60 minuters planering och sedan 75 minuters arbetstid skapa en glasscoupe och en pralin. Jag och Lee gjorde en tropisk glasscoupe med mangosorbet, ljus chokladglass, vispgrädde, inlagd frukt och en passionsmaräng. Pralinen blev en mjölkchokladpralin med en fyllning av salt chokladkolakräm och kanderad ananas. Poängen vi fick tog oss till finalen!


Eva, Per, Jag och Lee i första heatet


Cecilia och Josefine



Full fart i köket!



Vår tävlingspralin



Avsmakning efter heat 1

Både jag och Lee var jättetrötta efter den första tävlingen, men det var bara att köra på direkt och börja planera för finalen som gick av stapeln 45 minuter senare. Där fick vi möta konditorn Martin Isaksson och Karoline Nordefors (som bloggar här).
Uppgiften var att skapa en grand dessert av de råvaror vi fått. I finalen var det verkligen Lee som körde sitt race medan jag gjorde mitt bästa för att assistera honom. Det blev ganska tight med tid på slutet, och vi fick hjälp av Josefine och flera andra att lägga upp desserten på tallrikar. Det gick ändå vägen och vi vann hela tävlingen!

 

Martin och Karolin, våra motståndare i finalen



Avsmakningen i finalen, Roy Fares med flera



Martins och Karolins finaldessert



Vår vinnande finaldessert med smak av äpple, choklad och kola. Den innehöll bland annat en kolasås, en mandelbrownie, en vit chokladsorbet, mjölkchokladmousse, tarte tatin-gelé, karamelliserat äpple, sabletsmulor och mördegskex.



Eftersnack med vinnarna, med konferencier Jens och Magnus Johansson



Roy kom och gratulerade oss till vinsten. Han satt i finaljuryn och röstade på vår dessert.



Vinnarna fick ett mycket exklusivt förstapris i form av två Global-knivar med tillhörande släng.
Jag blev otroligt glad över det fina priset! De här knivarna kommer att hålla ett helt liv.


Sammanfattningsvis så var det en tuff, stressig men samtidigt helt fantastisk dag. Jag fick träffa de största namnen inom branschen och även andra bloggare vilket var jättekul. Alla jag mötte var oerhört vänliga och skojfriska. Det rådde en varm och härlig stämning över hela tävlingen.
 Jag är väldigt tacksam för att Tony bad mig vara med. Det blev en dag jag aldrig kommer att glömma!

2 kommentarer:

  1. Grattis till vinsten! :D Er finaldessert verkade hur god som helst! Och vilket fint pris, Global-knivar är ju så sköna att arbeta med, och håller för livet som sagt :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Vi hann knappt smaka själva på desserten, men det lilla jag smakade var väldigt gott!
    Vilken snygg och inspirerande blogg du har, med många fina bilder. Blev sugen på att koka kola nu...

    SvaraRadera